نباید های ارائه به سرمایه گذار!

Author: مدیر سایت September 2017 12

9 مورد که نباید هنگام ارائه به سرمایه گذار انجام دهید!

1-    ادعا بدون برنامه ریزی: مثلاً بنیان گذار ادعا می کند در مدت زمان مشخصی به تعداد مشخصی از مشتری می رسد، یا مقدار مشخصی تولید و درآمد خواهد داشت. ولی در واقع هیچ برنامه ای برای رسیدن به این هدف ندارد. پیش بینی های شما لازم نیست حتماً دقیق باشد ولی قبل از اعلام اهدافتان، باید ایده ای برای نحوه رسیدن به آن هدف داشته باشید.

2-     مبالغه و عدم صداقت در مورد اطلاعات مالی: این امری کاملاً واضح است ولی بیشتر از آنچه انتظار می رود اتفاق می افتد. مخصوصاً اگر ارائه دهنده اطلاعات زیادی از جزئیات مالی نداشته باشد. اگر بنیان گذار آگاهانه اطلاعات غلط بدهد مشکل بزرگتر می شود چون شنونده سوالات زیادی می پرسد تا از درستی پاسخ شما مطمئن شود. بهترین کار این است که روشن، واضح و صادق باشید.

3-     پیش بینی رشد بی سابقه بدون شواهد معتبر: به طور مثال شرکتی تا به حال هر سال 50 الی 60 درصد رشد داشته و ادعا می کند در سال های آینده 200 درصد رشد خواهد داشت، این امر غیر ممکن نیست ولی پرچم قرمزی را نشان می دهد و احتیاج به تحقیق و مطالعه دارد. اگر می خواهید چنین ادعایی داشته باشید باید دلایل محکمی هم داشته باشید که سرمایه گذار را قانع کند که این جهش محتمل است. در غیر این صورت فقط یک ادعای غیر قابل قبول خواهد بود.

4-     ادعای بی رقیب بودن: در این صورت شما یا خیلی خوب هستید یا خیلی ضعیف. تمام شرکت ها رقیب دارند و بنیان گذاران این امر را به خوبی می دانند. کارآفرینان با افراد برای سهمی از درآمدشان رقابت می کنند، یا کالایی جایگزین کالای دیگر می شود و حداقل در هر کسب و کاری یک کسب و کار دیگر رقیب به هر شکلی وجود دارد.

5-     ادعای بی عیب و نقص بودن تیم: چشمتان را روی نقطه ضعف های سازمانتان نبندید. بخشی از رشد شرکت ها شامل ارتقای تیمشان می شود. اگر سرمایه گذار از شما بپرسد تیمتان احتیاج به چه تغییری دارد جواب عادلانه این خواهد بود که نقش X در تیممان تا به حال خوب بوده ولی تا سال آینده احتیاج به ارتقا دارد. این نشان می دهد که شما بر مبنای شایسته سالاری و افق دید بلند مدت تصمیم گیری می کنید.

6-     تمرکز روی نقاط قوت: اگر سرمایه گذار فکر کند شرکت شما هیچ مشکلی ندارد پس طبیعتاً نیازی هم به او ندارید. در یک جلسه ارائه باید بیان کنید که در حال حاضر و در آینده از سرمایه گذار چه درخواستی دارید.

7-     بیش از حد درباره مشکلات صحبت کنید: هر کسب و کاری ناگزیر از رویارویی با یک سری مشکلات است. سرمایه گذار ترجیح می دهد این مسائل بیان شود ولی در آن غرق نشوید. مشکلات برای شما این فرصت را ایجاد می کنند که نحوه مقابله با آنها را در شرایط مشابه یاد بگیرید. سرمایه گذار می خواهد ببیند که شما چطور با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنید.

8-     روخوانی از اسلاید ها: اگر قرار بود از روی اسلاید ها بخوانید دیگر نیازی به جلسه حضوری با سرمایه گذار نبود. می توانستید فایل ارائه تان را برای او بفرستید. فراموش نکنید که اسلاید ها فقط در حد راهنمایی کردن هستند.

9-     فقط به پول اهمیت دهید: بگویید فقط به پول اهمیت می دهید و یک نشانه اشتباه برای ارزشیابیتان بفرستید. به یاد داشته باشید که جلب پشتیبانی یک سرمایه گذار فقط یک معامله نیست بلکه اغلب شامل یک صندلی در هیات مدیره تان می شود. به عبارتی یک رابطه طولانی مدت است. برای اکثر سرمایه گذاران بهترین راه نزدیک شدن این است که واضحاً بیان کنید از آنها چه می خواهید و معیار سنجشتان چیست.

https://www.entrepreneur.com/article/236201

share :
Related news

Comments

Lorem Ipsom is a fictitious text produced by the implicit simplicity of the printing industry and by graphic designers. Printers and texts but also newspapers and magazines in columns and rows as needed

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved